Her har vi samlet spørsmål vi ofte får, så dersom du lurer på noe, ta en titt her.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan er størrelsene på klærne fra WoolLand?
Alle klær fra WoolLand er normale i størrelse. Dersom plaggene avviker fra europeisk størrelsesstandard, skal dette være opplyst på hvert plagg i nettbutikken. Er du utikker på hvilke størrelse du burde gå for, anbefaler vi at du måler omkrets og lengde og tar en titt i vår størrelsesguide.
Er alle plaggene fra WoolLand laget av 100% ull?
Vi benytter ull i alle våre plagg, med noen unntak. Våre plagg er i all hovedsak 100% fineste merinoull, men for å kunne lage plagg for ulike sesonger og vær, må ullen mikses med ulike tilleggsmaterialer for å få riktige pusteegenskaper og funksjon. Materialinformasjon er spesifisert på hvert plagg. Finner du ikke den informasjonen du er ute etter om plaggene våre, send oss en mail på post@woolland.no så skal vi hjelpe deg.
Les også mer om vår unike WoolLand-ull her!
Hvorfor varierer prisene på samme plagg?
WoolLand bruker kun fin ull av høyeste kvalitet som utgjør en høy meterialkostnad. For å kunne holde prisene så lave som vi kan, vil små størrelser ha en rimerlige pris enn større størrelser. Dette gjelder for plagg til baby og barn.
Hvordan bruker jeg strykelappene fra WoolLand?
Ull holder seg mykt og elastisk lenge, men ull er også et delikat materiale og det kan oppstå hull. Skulle det oppstå hull og du ikke klarer å sy det pent, kan våre fine strykelapper være redningen!
Slik gjør du:
- Strykelappene skal strykes på med høy varme og ikke damp.
- Kan brukes til å lappe, forterke utsatte steder eller pynte ulltøyet der man ønsker.
- Legg et tynt bomullsstoff (T-skjorte eller lignende) i mellom når du stryker for å beskytte lappen og ullplagget. Du kan også bruke bakepapir (ikke matpapir!).
- Har du et hull du skal lappe på for eksempel en bukse, husk å legge stoff under hullet slik at du ikke limer lappen til buksens bakside.
- Du skal stryke på begge sider av stoffet, både på innsiden og utsiden av tøyet.
- Hold et jevnt trykk i ca 10 sekunder.
- Om du setter disse på kne eller albue er det lurt å også sy fast rundt kanten for å holde ekstra lenge.
Er produktene deres behandlet med superwash?
Vi vet at holdbarhet og slitesryke er vikitg for våre kunder og derfor er våre ullprodukter behandlet med superwash for å øke levetiden til hvert plagg. Dette bidrar også til at være produkter kan vaskes på ullprogram i vaskemaskin.
Hvor ofte får dere inn nye kolleksjoner?
Vi får inn to kolleksjoner i året. En vårkolleksjon og en høst/vinter kolleksjon.
1. Hvordan kan jeg betale i nettbutikken?
Vi benytter Klarna som betalingsløsning på woolland.no, hvor du kan velge kortbetaling, faktura eller delbetaling.
2. Hvor legger jeg inn rabattkode?
I handlekurven under oversikten med produkter, står det følgende: “Har du mottatt en rabattkode kan du legge den inn her”. Klikk på “her” og rabattkodefeltet vil bli synlig. Når koden er lagt inn, trykker du “aktiver” og rabatten være synlig sammen med summen av varene.
3. Ugyldig rabattkode?
Det kan hende at enkelte rabattkoder henger seg opp i systemet og slår ut som ugyldig. Dette kan skyldes cookies på nettleser, så vi anbefaler å slette nettleser historikk eller prøve med en annen nettleser. Hvis dette ikke løser saken, vil vi be deg om å legge inn din ordre som vanlig og sende oss en e-post med ordrenummer til post@woolland.no og vi vil deretter kreditere eller gjøre opp for rabatten.
4. Når mottar jeg ordrebekreftelse?
Ordrebekreftelse sendes på e-post kort tid etter at kjøpet er gjennomført. Det kan forekomme at ordrebekreftelsen ikke gikk gjennom spamfilteret i mailen din, og ordrebekreftelsen kan derfor havne i søppelpost/spam. Ta derfor også en titt der.
5. Jeg har ikke mottatt pakken min, men kortet mitt er belastet. Hva gjør jeg?
Når du betaler med kredittkort, blir beløpet reservert på kortet. Beløpet trekkes fra din konto først når varen sendes fra vårt lager.
6. Jeg har ikke mottatt ordrebekreftelse, men kortet mitt er belastet. Hva gjør jeg?
Reservering av beløp gjelder også her. Dersom det er en systemfeil, og ordren ikke har blitt registrert i vårt system, vil Klarna ta kontakt med deg og informere om tilbakebetaling av trukket/reservert beløp. Ta gjerne kontakt med oss via mail på post@woolland.no så hjelper vi deg.
7. Varen er utsolgt på nett, finnes varene andre steder?
WoolLand-plagg kan kjøpes i våre fysiske butikker. Utvalget vil dog variere noe fra butikk til butikk. Les mer om våre butikker her!
- Hvorfor kan jeg ikke hente i en WoolLand-butikk under Black Week?
Henting i butikk er dessverre ikke tilgjengelig på Black Week- salget, pga mangel på kapasitet og plass. Vårt lager jobber på spreng for å pakke din ordre, og vil gjøre alt de kan for å pakke og sende dine varer så fort det lar seg gjøre denne uken. Helthjem og Bring er tilgjengelige leveringsmetoder som vanlig hele uken.
- Jeg ønsker å sende pakken til en annen adresse enn min egen. Hvordan?
Når du har valgt leveringsmetode og klikket deg videre til betalingsmetode i handlekurven, fyller du først inn opplysninger om deg selv og klikker “fortsett”. Deretter fyller du inn leveringsadresse i feltet under opplysningene om deg selv.
- Hvor lang tid tar det før jeg får varene mine?
Alle bestillinger som mottas innen kl.12.00 på hverdager vil bli pakket og sendt ut samme dag, og kan forventes levert innen 1-4 dager. Levering avhenger av hvor i landet du bor.
Les mer om våre leveringsmetoder her.
- Jeg har ikke fått pakken min, kan jeg se hvor den befinner seg?
Alle våre leveringsmetoder har ulike sporingsordninger.
Har du valgt Posten/Bring kan du spore pakken din på posten.no eller bring.no. Vi anbefaler at du logger inn på posten.no for mest mulig detaljert informajson om din pakke.
Valgte du HeltHjem får du et sporingsnummer på mail når pakken har forlatt vårt lager. I mailen kan du spore pankken via en link. Du kan også gå inn på helthjem.no og skrive inn sporingsnummeret du får i mailen.
Finner du ikke den informasjonen du er ute etter, send oss en mail på post@woolland.no, så sjekker vi for deg!
- Jeg rakk ikke hente pakken min, hva gjør jeg?
Hvis du velger Servicepakke som fraktmetode vil din ordre ligge på ditt lokale postkontor i opptil 2 uker. Ordre som ikke hentes innen fristen vil bli returnert til oss. For alle ordre som ikke hentes, forbeholder vi oss retten til å fakturere kostnader for returfrakt, ekspedisjonsavgift og håndteringsavgift, per i dag satt til kr.150.
Dersom du har gjennomført ditt kjøp med Klarna Faktura vil din nye faktura fortsatt inneholde frakt og fakturagebyr som tilkommer ved en ordre og da kostnaden for uavhentet pakke.
- Skal jeg betale fakturaen min selv om jeg ønsker å returnere noe?
Vi anbefaler at du betaler, for å unngå purregebyr fra Klarna. Penger for returnert vare vil bli tilbakebetalt til den konto som ble benyttet ved betaling, med en gang returen er behandlet. Pengene kan da forventes inn på konto innen 3-5 virkedager.
- Sender dere til utlandet?
Ja, det gjør vi.
Jeg ønsker å returnere ordren. Må jeg betale for dette?
Dersom du ønsker å returnere ordren, må du dekke returkostaden selv. Velger du å benytte deg av vår returløsning, koster det 99 kr for retur. Ønsker du ikke å benytte deg av vår returløsning, kan du benytte deg av angreretten, men da må du likevel dekke returkostnaden selv.
Jeg har fått et hull i ullplagget jeg nettopp kjøpte, hva gjør jeg?
WoolLand ulltøy er kjent for sin gode slitestyrke, og siden det er laget av en tykkere ullkvalitet har vi bedre slitestyrke enn mye annet ulltøy på markedet. Alt ulltøy må behandles pent og brukes riktig da ull er et sårbart tekstil. Hull som følge av produksjonsfeil er reklamasjonsgrunn, og vi vil rette det opp eller gi ut nytt produkt. Oppstår hull på grunn av normal vask eller bruk er dette ikke en reklamasjonsgrunn.
Ved utelek anbefales et tynt vindtett lag eller boblebukse da ulltøy generelt sett ikke egner seg til barnelek som for eksempel klatring i trær, skliing på bakke eller krabbing på asfalt/sand. Dette gjelder stort sett for de meste aktive barna fra alderen 1-8 år.
Oppdager du hull i sømmer, send oss en mail på post@woolland.no så raskt som mulig og send inn plagget slik at det ikke rakner mer.
NB: Reklamasjoner må vaskes før de sendes inn!
Jeg har bestilt feil størrelse, hva gjør jeg?
Vi klarer ikke å endre på en ordre som er lagt inn, men det kan hende vi kan kansellere hele ordren dersom du er raskt ute, så kan du bestille på nytt. Send oss en e-post til post@woolland.no så ser vi om vi kan hjelpe deg. Hvis vi ikke rekker å kansellere ordren, kan du bytte. Du kan gjerne bytte klærne i en av våre butikker kostnadsfritt. Hvis du ikke bor i nærheten av en av våre butikker, må du sende inn per post. Kjøper må selv dekke returporto ved bytte/retur dersom kun deler av ordren sendes i retur. Derosm hele ordren sendes i retur, dekkes frakt av WoolLand.
Jeg har fått feil vare, hva gjør jeg?
Send oss en mail på post@woolland.no med ordrenummer så hjelper vi deg.
Det mangler et plagg i pakken min, hva gjør jeg?
Send oss en mail på post@woolland.no med ordrenummer så hjelper vi deg.
Hva er frist for bytting av varer?
Hos WoolLand har du 14 dagers angrerett på nett. I våre fysiske butikker gjelder 14 dagers bytterett.
Får ikke logget inn på min profil. Hva gjør jeg?
Vi lanserte ny nettbutikk i januar 2022 og i den forbindelse må alle tidilgere kunder som har hatt profil hos oss før denne tiden opprette en ny bruker. Vi beklager ulempen dette medfører. T
Hvordan lager jeg en profil?
For å lage en kundeprofil klikk her og fyll ut skjemaet.
- Får dere inn mer varer?
Vi får levering kun en gang per sesong, med noen få unntak. De mest populære modellene våre videreføres år etter år, ofte med små endringer. Men mesteparten kommer kun den ene sesongen.
- Størrelsen jeg ønsker er utsolgt på nett, finnes den i butikk?
Utvalget kan variere mellom butikkene, da det er litt ulikt hva kundene handler på nett og i butikk. Derfor kan det hende at butikkene har størrelsen på lager, selv om nettbutikken er utsolgt. Kontakt oss gjerne, så sjekker vi opp utvalget i butikk!
- Kan barn med eksem bruke ullen deres?
Vi har mange som melder tilbake til oss at de kan dette, men her er det veldig forskjellig fra barn til barn, så vi anbefaler å prøve seg frem.
- Hvordan få bort flekker på ull?
Vi anbefaler å ta litt ullsåpe direkte på flekken sammen med litt vann. Gni forsiktig inn, og la det virke ca 5 min. Vask deretter på vanlig måte. Dersom flekken består av fett, kan det lønne seg å gjøre det samme med Zalo eller annet oppvaskmiddel.